مشهد، میزبان سومین همایش ملی مدیران خیریه دارالاکرام| بورسیه تحصیلی برای ۸ هزار دانش‌آموز نیازمند روایت مادر «یسنا دیدار»، از روز ناپدیدشدن دختر ۴ ساله‌اش + فیلم آخرین اخبار از عملیات جست‌وجوی «یسنا»، دختر گم‌شده ترکمن + ویدئو (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) این سبزی، کلیه‌ها را تصفیه و استخوان و دندان‌ها را تقویت می‌کند مهمترین نقش رسانه‌ها در مسئله حاشیه شهر ایجاد حساسیت نسبت به آن است پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | بارش باران از ظهر امروز در خراسان رضوی آغاز می‌شود آیا ارتباط و دوستی قبل از ازدواج، شناخت کامل را تأمین می‌کند؟ چت‌کردن به جای حرف‌زدن در روابط زناشویی! اختصاصی | تصاویری از آتش‌سوزی شفت گیلان افتتاح ۲ هزار و ۹۵۰ پروژه محرومیت‌زدایی بسیج سازندگی در خراسان‌رضوی دل‌درد‌های کودکتان را این‌گونه تسکین دهید کشف لاشه پلنگ در منطقه شکارممنوع شهرستان فریمان (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) خصوصیات و معیار‌های کفش مناسب چیست؟ حریق ۴۰ واحد در شهرک امامزاده ابراهیم شفت | آتش سوزی تلفات جانی نداشت (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) + فیلم
سرخط خبرها

آلوده‌ترین شهر‌های دنیا را بشناسید

  • کد خبر: ۱۰۴۹۰۰
  • ۲۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۸
آلوده‌ترین شهر‌های دنیا را بشناسید
درباره آلوده‌ترین شهر‌های دنیا به مناسبت هفته آلوده‌ای که در ایران پشت سر گذاشتیم.

سراج‌الدین شاهرودی | شهرآرانیوز؛ در هفته گذشته، آلودگی هوا خبر مهم و تکراری هرروز مشهد بود. پایتخت و کلان‌شهر‌های ایران هرکدام با درصدی متفاوت درگیر این عارضه زیست‌محیطی هستند. البته در تهران بخش زیادی از آلودگی ربطی به زیست محیط و ریزگرد ندارد و منشأ آلودگی فعالیت آلاینده‌هاست. آلودگی مخصوص ایران نیست و کشور‌های دیگری هم هستند که به‌واسطه زیست‌بوم یا آلاینده‌های انسانی کم‌وبیش هوای آلوده‌ای را تنفس می‌کنند. برعکس، هوای آزاد و تمیز چند کشور در جهان حسرت ریه‌های پر از دود ساکنان شهر‌های آلوده را بیشتر می‌کند که چرا در آنجا سکونت ندارند. پس با آلوده‌ترین و پاک‌ترین کشور‌ها آشنا می‌شویم.

۱. مغولستان

آلودگی هوا در مغولستان به‌طور متوسط به ۲۷۹میکروگرم بر مترمکعب می‌رسد؛ یعنی بیش از دو برابر آلودگی هوا در ایران! دلایل آلودگی هوا در مغولستان، تقریبا مجموع دلایلی است که برای کشور‌های دیگر ذکر کردیم. به‌دلیل سرمای هوا در بیشتر روز‌های سال، مردم برای گرم‌کردن خانه و پخت‌وپز، از سوخت‌های فسیلی استفاده می‌کنند. راستی، به هیچ عنوان به مغولستان سفر نکنید، بعید است که به سلامت از سفر بازگردید.

۲. بوتسوانا

یک کشور ناشناخته آفریقایی رتبه دوم آلوده‌ترین هوای دنیا را دارد. معادن و نیروگاه‌های فسیلی، بیشترین عامل آلودگی هوا در بوتسوانا هستند. آلودگی هوای بوتسوانا که بزرگ‌ترین معادن الماس در دنیا را دارد، به‌طور متوسط به ۲۱۶میکروگرم بر مترمکعب می‌رسد. نفس‌کشیدن خیلی سخت شد!

۳. سنگال

سنگال، مانند بیشتر کشور‌های آفریقایی، محلی برای واردات زباله کشور‌های غربی، برای دفع و تبدیل آن به انرژی است. کارخانه‌هایی که به سوزاندن زباله می‌پردازند، بیشترین سهم را در تولید آلودگی هوا دارند. متوسط آلودگی هوا در سنگال، ۱۴۵میکروگرم بر مترمکعب است.

۴. عربستان سعودی

در سال۲۰۱۴ ریاض آلوده‌ترین شهر جهان شناخته شد. آلودگی هوای عربستان علاوه بر آلودگی کارخانجات و ترافیک، ناشی از باد‌های حامل گردوغبار است. متوسط آلودگی هوا در عربستان، ۱۴۳میکروگرم بر مترمکعب است. اگر قصد سفر به عربستان و خانه خدا را دارید، بهتر است این موضوع را مدنظر داشته باشید.

۵. مصر

آلودگی هوا در مصر آن‌قدر شدید است که بر اساس آمار‌ها یک شهروند قاهره‌ای، با نفس‌کشیدن‌های روزانه‌اش، دودی معادل کشیدن یک بسته سیگار را وارد ریه‌هایش می‌کند. معدل آلودگی هوا در مصر حدود ۱۳۸میکروگرم بر مترمکعب است.

۶. امارات متحده عربی

بر خلاف تصورات، امارات هم جزو آلوده‌ترین کشور‌های دنیاست. بر خلاف ثروت فراوان این کشور، به‌طور مثال دبی آلودگی هوای شدیدی دارد که شاید به‌علت تراکم زیاد جمعیت در آن است. به این موضوع، آلودگی نیروگاه‌ها را نیز اضافه کنید. آلودگی هوا در امارات به‌طور متوسط ۱۳۲میکروگرم بر مترمکعب است.

۷. ایران

افتخاری دیگر برای ما ایرانیان؛ رتبه هشتم آلوده‌ترین هوای دنیا! قصه تکراری چرایی آلودگی هوا در کشورمان، نیاز به بازگویی ندارد. از خودرو‌ها گرفته تا کارخانجات و در این چند سال اخیر، گردوغبار ناشی از خشک‌سالی در عراق و البته کشور خودمان را هم به این فهرست اضافه کنید. میزان آلودگی در کشور ما به‌طور متوسط ۱۲۴میکروگرم بر مترمکعب است. راستی، چه‌کسی فکر آلودگی هوا در ایران است؟

۸. نیجریه

در نیجریه همچنان برای پخت غذا از سوزاندن چوب و نفت استفاده می‌شود. شب‌ها بیشتر خانه‌ها با روشن‌کردن فانوس‌های نفتی نورشان را تأمین می‌کنند. به‌علت نبود سرویس‌های جمع‌آوری زباله در قالب مناطق، مردم مجبور به سوزاندن زباله‌هایشان هستند. برخلاف دیگر کشور‌های آلوده در این فهرست، کارخانجات نقشی در آلودگی هوا ندارند. میزان آلودگی هوا در نیجریه ۱۲۴میکروگرم بر مترمکعب است.

کی از همه تمیزتره؟

و حالا برای دادن روحیه و عوض‌کردن حال‌وهوا، پاک‌ترین هوا‌های دنیا را به شما معرفی می‌کنیم. بهتر است این کشور‌ها را برای سفر انتخاب کنید، هرچند به نظر می‌آید هزینه سفر به آن‌ها با پاکستان و مغولستان بسیار متفاوت است!

۱. استونی

با شگفتی تمام، پاک‌ترین هوای دنیا نه یک کشور جزیره‌ای و دورافتاده، بلکه کشوری در اروپاست. استونی، کشوری کوهستانی، در کنار دریای فنلاند است که به‌دلیل وضعیت جغرافیایی ویژه، پاک‌ترین هوای دنیا را دارد. متوسط میزان آلاینده‌های هوا در استونی حدود ۱۱میکروگرم بر مترمکعب است؛ یعنی کمتر از یک‌دهم میزان آلاینده‌ها در ایران!

۲. ماریتیوس

ماریتیوس جزیره‌ای با مساحت فقط ۲هزار کیلومترمربع است که در ۲هزار کیلومتری جنوب‌شرقی قاره آفریقا و در اقیانوس هند قرار دارد. این جزیره کوچک که مقصد گردشگران فراوانی است، با معدل آلایندگی هوای ۱۲میکروگرم بر مترمکعب، یکی از بهترین نقاط دنیا برای تنفس و البته استراحت است.

۳. استرالیا

صحبت از سیدنی و ملبورن نیست. کشور پهناور استرالیا که روزی خداداد عزیزی در آن حماسه‌سازی کرد، دارای جزیره‌های کوچک بسیاری است که این جزیره‌ها، پاک‌ترین هوا برای تنفس را دارند. متوسط آلاینده‌های هوا در این جزایر به ۱۳میکروگرم بر مترمکعب می‌رسد.

۴. کانادا

با وجود نیروگاه‌ها و کارخانه‌های بزرگ، کانادا چهارمین هوای پاک دنیا را دارد. البته این رابطه مستقیمی با اقلیم سرد و بادی این کشور دارد. متوسط آلاینده‌های هوا در کانادا حدود ۱۳میکروگرم بر مترمکعب است.

۵. ایرلند

باورش سخت است که کشوری صنعتی و مدرن در رتبه پنجم پاک‌ترین هوای دنیا قرار داشته باشد. البته در نظر داشته باشید که بسیاری از مناطق ایرلند هنوز بافت روستایی را حفظ کرده‌اند. میزان آلودگی هوا در این جزیره ۱۵میکروگرم بر مترمکعب است.

۶. بوتان

در ضلع شرقی رشته‌کوه هیمالیا کشور کوچک بوتان قرار دارد. با توجه به کوهستانی‌بودن این منطقه، متوسط میزان آلاینده‌های هوا در بوتان به ۱۸میکروگرم بر مترمکعب می‌رسد.

۷. موناکو

موناکو یکی از کشور‌های ثروتمند جهان است که در اروپای غربی واقع شده و فقط با فرانسه هم‌مرز است. با توجه به وزش باد‌های مدیترانه‌ای بر این کشور، متوسط میزان آلودگی هوا به ۱۸میکروگرم بر مترمکعب می‌رسد.

۸. ایالات متحده آمریکا

البته صحبت از نیویورک یا واشنگتن نیست. صحبت از نیومکزیکو، مونتانا و هاوایی است. میزان آلاینده‌های هوا در این قسمت‌ها از آمریکا، فقط ۱۸میکروگرم بر مترمکعب است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->